Life is ......

Life is ......
LaDy BiRd

Thursday, October 21, 2010

Insan Terpilih

Lepas Asar tadi baru pulang dari mendengar ceramah tentang ekonomi Islam dari Yapiem..ternyata tidak sia2 aku datang walaupun pada mulanya agak malas utk pergi. sepatutnya ceramah bermula pada pukul 2.30 petang tp aku terlupa n tidO..pd kul 2.45 seorang sahabatku menelefon supaya datang. sebaik meletakkan telefon, aku pn menghntr msg memaklumkn tentang ceramah tersebut kepada rakan2 muslimah yang lain..selepas itu aku cbe menyambung tidO..xlme slpas itu, telefon aku berdering lg..ketua unit aku memaklumkn hal yang sama..aku pn berasa agak bengang juga mengapa aku je jd mangsa.huhu..aku pn bangun dan menyatakan kpd diriku bhwa mmg aku kne pergi n aku ditakdirkn utk pergi..aku pn melangkah ke tandas utk basuh muka n bersiap ke tandas utk pergi ke ceramah tersebut. aku tiba agak lewat iaitu pd pkul 3.30 ptg.. aku pn mengambil seat yg paling blkg n mula mendengar ceramah..

ternyata ceramah tersebut agak bermanfaat dan berguna kepadaku yang bakal melangkah ke alam pekerjaan pada awal tahun hadapan..timbul rasa menyesal dihatiku kerana tidak melangkah ke ceramah tersebut lebih awal..input2 yang diberikan menyentuh tentng sumber yang halal, sedekah, n jenis bantuan yang halal dlm Islam.aku amat tertarik dengan penyampaian yang diberikan..ternyata ia sgt menarik..ia telah membuka mataku seluas yang mengenai tanggungjawabku sebagai Muslim..kadang2 benda yang kte rasa remeh 2 la yang membawa kesan semula terhadap diri kita.. 

contohnya tentang gaji kita..klu kte gi keje kdg2 kita bkak facebook..gaji yang kte terima xbrape halal sbb kita telah menyalahgunakan pe yg ada..mungkin kita rasa benda 2 sgt remeh tp itu la yg dihisab..n membawa kesan kepada anak2 kita kelak..ia sedikit sebanyak akan menghalang kita daripada mendapat anak yang solehah..

kini sedarlah bahawa sebenarnya setiap yang kita buat ada balasanya. ingatlah bahawa hisab Allah itu halus n meliputi segala sesuatu.. =)


Aku yang semakin sedar........belajar untuk berubah =)

No comments:

Post a Comment