Life is ......

Life is ......
LaDy BiRd

Wednesday, January 12, 2011

Abah

Pada jam 12.30 tengahari tadi mama dengan abah balik dari ladang getah..sesampai je kat rumah abah mencapai sebiji gelas lalu menuangkan air kopi dr thermos..kemudian abah duduk di meja yang kerusi 8..waa..aku sudah tau petanda apakah yang ditunjukkan abah..gari ni mama ngan abah mengutip getah..yeay!! jadi abah ngah mengira hasil duit getah yang abah bawak balik tu la.hehe.. aku pun pa lagi, menyebok la kejap..err..xla kejap pn sebenarnya.hehe... dengan pantas tangan aku mengira kepingan not 50 yang tebal di atas meja..1,2,3,...15...25..eh, de lagi..waa..hasil kiraan menunjukkan RM2800+++... terjojol bijik mata aku..abah dengan mama sibuk membuat pembahagian duit..duit bayar bil..duit belanja dapur..macam2 lagi la..hmm..kena wat perancangan ekonomi macam ni bila dah kahwin nanti..senang.hihi.. aku pun apa lagi menyebok la seperti kucing meminta duit untuk membayar broadband untukku.hehehe..dengan mudahnya aku dapat.heh..biase la..anak tunggal.hihi..

lebih kurang pukul 3 petang aku pun mengikuti ayahku ke bandar untuk menyelesaikan bayaran bil-bil yang patut dibayar tu..tapi kena singgah pulak ke rumah cikgu a.k.a tuan empunya ladang getah untuk menyerahkan wang hasil torehan getah yang dibahagi dua...aku tunggu dalam kereta..aabah la masuk dalam..ingat kejap je..bantai lak masuk dalam 2 setengah jam lebey..ai..lebey da ni..berasap aku dalam kete yang tak de aircond ni..maklum la kereta macam dalam iklan McD yang baru tuh.hehe..

Lepas je abah strart enjin kereta kami pun gi bayar bil...lepas je bayar bil abah ajak gi tengok tafsir Al-Quran..aku pun ikut je lerr...anak solehah la katakan.hehe..kat kedai tokey kedai 2 tanya kat aku nak pakai yang mana? aku pun cakap bukan aku..tapi ayah aku..tapi die tetap promote kat aku..hish..berkenan kat aku ke?hehe.. Abah memilih tafsir Al-Quran dalam tulisan jawi..kagum dengan abah..kalau aku, aku pilih tulisan rumi jep..senang aku nak baca..abah cakap kalau kita tak biasakan baca tulisan jawi, macam mana nak pandai.."betul tu abah!!! tapi angah yang tulisan rumi pun jarang baca.."huhu.. aku berkata di dalam hati..

lepas je keluar dari kedai 2 kami pun bergerak la ke kereta..sesampai je kat kereta abah ajak aku gi kedai ikan..aku pun pe lagi menarik muka pat belas...huhu.. abah pun cakap "ala, seminggu sekali keluar..jalan-jalan la" ciss..de unsur keprlian di situ.huhu..mentang-mentang aku jadi tokey anggur je.hehe.. aku pun ikot la dengan boring nyer.huu..abah memerhatikanku..dengan senyuman yang lebar abah berkata "nak gi minum tak?" waa..macam tau2 je anak die ni pantang de orang nak belanja.hehe..

lepas je beli barang kat kedai ikan yang hanyir tadi kami pun gi la makan kat kedai mamak.. "mamak, roti canai banjir 1!!!"hehe.. aku menikmati roti telur kesukaan buayapren aku..tapi aku suke roti kosong sebenarnya..dek kerana rindu, aku pun makan la makanan yang die selalu order tu..abah lak makan tosei yang besar mcm paper kosmo yang tajuk utama arini fasha sandha pakai bikini 2...hehehe.. abah kata "makan la selagi teringin..sat gi terketaq2 atas katil tak lalu dah.. aku pun terdiam kejap...pe petanda ni? tadi abah peluk dengan gembiranya tafsir Al-Quran pas je beli sampai ke kereta dengan senyuman yang penuh kebahagiaan..jarang abah macam 2..ni abah cakap macam tu pulak..hish..tak de pe2 la ni.huhu...

aku pun balik lepas abah bayar bil makanan tadi..hmmm..seharian bersama abah..banyak ganjaran yang aku dapat..abah cakap nanti kutip getah lagi sekali abah bayarkan duit broadband yang tertunggak lagi 50 hengget 2..hehe.. untung2..hehe..


------> aku sayang abah sangat....muahhxxxxxxxxxx..untuk abah..

No comments:

Post a Comment