Life is ......

Life is ......
LaDy BiRd

Wednesday, January 5, 2011

Masa TERLALU lapang..

Terlalu lapang...tak tau nak wat pe lagi.. Duduk umah sorang2..semua dah balik ke sekolah, kolej n "U".. aku duk sorang2 kat umah..pagi mama dengan abah gi menoreh getah.. aku lak praktikal jadi suri rumah.hehe.. praktikal yang paling panjang aku rasa..24SEVEN !!! Jadi anak tunggal la aku kek umah nuh..

Bercakap pasal menoreh getah ni, aku sekarang berminat lak nak menoreh getah..Bukan pe, atas desakan hidup.heh.. yang paling aku tertarik adalah nilai grtah yang semakin tinggi tu.. along yang menoreh getah selama 4 hari pn leh dapat 4 ratus lebih..tu pun dah bahagi dua dengan tuan punya kebun..kalau x, boleh dapat hampir 9 ratus tuuu...

Ni la ladang getah tu..tapi ni bukan tujuan aku..aku nak menoreh getah..bukan berasmara dana.hehe..

Aku ni nak menoreh getah, tapi tup2 mak aku kata xpayah la.. aritu leh lak..ni sume sebab nenek aku..nenek aku kata "xpayah la..duk umah je masak untuk mama dengan abah" Aku tau nenek aku tu meragui kebolehan aku untuk menoreh getah tu.hehe.. yela, bukan senang nak menoreh getah tu..banyak cabarannya. yang paling utama adalah musuh nombor 1 negara iaitu NYAMUK. Nyamuk yang de kat ladang tu mang tak ingat la banyaknya..beratus-ratus ekor nyamuk yang datang masa menoreh tu..boleh tak jadi kerja dibuatnya..Ni la benda yang aku alergik skali..dengan bunyi nyamuk yang datang tu..bising giler la..mengganggu konsentrasi aku btol..
Cabaran yang nombor dua adalah penat.. penat weh..menoreh getah 10 ekar..beratus-ratus pokok kena toreh..sambil toreh kena kopek getah yang bucuk macam tu.hehe.. tu cabaran nombor 3.. cabaran yang lain adalah berdepan kemungkinan bertembung dengan binatang  buas..harimau, gajah, khinzir n sebagainya.. selalunya khinzir la..a.k.a orang cantik.. kat ladang biasanya orang panggil bintanag ni orang cantik..aku pn tak tau kenapa..mungkin berkaitan dengan pantang larang..
Selain binatang buas ni, para penorh ni juga berdepan ngan binatang yang tidak buas, tetapi tidak pernah puas..ahahaha..cuba teka apa?hehe.. PACAT... ni bintang yang sentiasa dahagakan darah.hehe.. sebut pasal pacat ni, aku de satu kisah yang nak dikongsikan bersama. cerita ni berlaku masa aku sekolah lagi..Pada suatu hari, mak aku gi la ladang dengan abang dan adik-adik aku..Memang kebiasaanya kami ke ladang membantu mak ayah kitorang..selepas membahagi-bahagikan tugas, masing-masing akan bergerak la memulakan tugas.. setelah lebih kurang 5 minit melaksanakan tugas tiba-tiba terdengar satu jeritan.. "Tolong..tolong.." dengan lantangnya.. masing-masing berlari ke arah suara tersebut..suara kakak tu (adik aku..tp panggil kakak). sesampainya di tempat kejadian, masing-masing bertanya KENAPA? kakak pun menunjukkan pacat yang menari-nari riang di atas kakinya.. ceh, tak boleh pakai punyer budak.. Ingat kena kejar rimau ke pe ke.. upunye pacat.. mak aku tak payah cakap la..mang nak runtuh jantung dia bila dengar anak menjerit mintak tolong..hai, kakak..kakak.. tak penah aku jumpa orang macam ni.ahahaha.. wat gempak jep..hehe..

Berbalik kepada cerita getah tadi, aku masih berazam untuk menoreh getah memandangkn aku tak dapat sebarang offer pekerjaan lagi.huhu.. lagi pun aku tak de duit nak bayau duit broadband yang bakal berkahir hari ini.huu~~ sedey..ni je la hiburan aku..tak de sape-sape dah nak tema aku..nak hiburkan aku.huhu.. nak beli top up pn tak de duit.. aku pun nak berbelanja gak sket.hehe.. nak prepare duit untuk kerja nanti..bila dapat kerja nanti 3 bulan tak dapat gaji..nanti dah tak de elaun..kena bayar duit sewa rumah, duit top up, duit broadband, duit makan, belanja itu, ini..banyaknya.huhu.. yeah!! kena pergi menoreh getah jugak!!!




-----> boleh ke aku nak menoreh ni?huhu~~

2 comments:

  1. cait...klu xleh tiap2 ari topup tok wa..haha

    ReplyDelete
  2. ahaha..bisa..bisa aja dOng..xtoreh getah pun wa mampu nk topup..eni tyme.heh..

    ReplyDelete