Life is ......

Life is ......
LaDy BiRd

Thursday, January 13, 2011

Pertembungan Bahasa dan Budaya

cewah..tajuk post macam ahli sastera.hehe.. sebenarnya aku tengah berfikir mengenai pertembungan bahasa dan budaya melalui perkahwinan apabila seorang lelaki dan perempuan dari kelompok brbeza berkahwin.. contoh terdekat yang aku leh bagi adalah mama dengan abah aku.. mama orang TemerlOh, Pahang..Abah lak orang Perlis..pastinya budaya dan bahasa ataupun loghat dia berbeza kan.hehe..
aku terpikir benda disebabkan 1 kejadian di petang hari tadi..ahahahaha...aku gelak dulu la sebelum cerita.. petang tadi kami bersihkan kawasan rumah sama-sama..mama dengan abah angkat la tayar yang berisi tanah untuk dialihkan kat tempat lain..xde keje kan angkat benda ni plak..bkn pe, ketua kampung a.k.a pengurus kampung aku tak nak hias kawasan guna tayar tapi nak guna batu..de ke patot menyusahkan rakyat..hish.. berbalik kepada cerita tadi..mama dengan abah nak angkat tayar yang besar lagi berat 2 merentasi longkang agak besar la..sambil angkat abah cakap "tauk!tauk!!" abah melepaskan tayar tersebut..mama masih lagi memegang tayar tersebut..pe lagi..sakit pinggang la orang tua.ahaha.. mama pun marah la " tauk..tauk.. letak..bukan tauk..!" aku pun pe lagi terkekek-kekek ketawa.ahaha.. mendengar aku ketawwa..mama pun tak jadi marah..sebaliknya ketawa.ahaha.. terselamat la telinga mendengar bebelan hari ni.ahaha.. kuasa anak la katakan.hehe.. tapi memang lawak la..bayangkan la kalau orang dari loghat yang begitu ketara macam kelantan dan kedah ke.. hish..gawat tu..kalau gaduh macam ayam dengan itik la.hehe..


-------> suka perkahwinan jarak jauh sebab banyak perkara boleh belajar dannnn....boleh jalan-jalan.hehehe...

2 comments:

  1. haha...lawak2...

    penghulu tu buat tok kbaikan...kang banyak nyamuk aedes nanti ramai lak yg kena denggi...

    jalan2 sambil dakwah...

    ReplyDelete
  2. hehe..lawak kn.hehe..

    tp mslhny tayar 2 penuh berisi tanah..xde ruang utk nyamuk aedes membiak.huhu..dulu suh letak tayar bertingkt2..skrg suh letak batu laks.huhu..

    ok..pasni lari2 sambil dakwah yea.hehe..

    ReplyDelete